تبلیغات
اصفهان کامپوزیت - چرا شناورسازان كشور از مواد كامپوزیتی غفلت كرده‌اند؟
 
اصفهان کامپوزیت
متنوع ترین، باکیفیت ترین و ارزانترین محصولات کامپوزیتی را از ما بخواهید.

چرا شناورسازان كشور از مواد كامپوزیتی غفلت كرده‌اند؟

طبق گزارش موسسة SPI، در سال 1997 بالغ بر یك میلیارد پوند كامپوزیت در ساخت شناورهای فایبرگلاس در آمریكا مصرف شده است. امروزه حتی كشتی‌هایی به بزرگی ده‌ها متر را از فایبرگلاس می‌سازند. علی‌رغم این آمار مصرف جهانی و وجود بازار بزرگ داخلی برای شناور و كشتی، تنها به دلیل مشكلات فرهنگی و فقدان یك سیاست حمایتی مناسب، این مواد جدید در صنعت دریایی كشور مهجور مانده‌اند. مهندس بزرگ‌زاده مدیرعامل صنایع فایبرگلاس كرمان‌خودرو در گفتگو با شبكة تحلیلگران تكنولوژی ایران (ایتان) به بررسی جوانب این مسئله پرداخته است:

سوال: باتشكر از وقتی كه در اختیار شبكه ایتان قرار دادید. امروزه شاهد آن هستیم كه صنعت كشتی‌سازی به تنهایی بالغ بر ده درصد مصرف كامپوزیت‌ها در جهان را به خود اختصاص داده است. با توجه به بالا بودن این رقم، دلایل استقبال كشتی‌سازان از مواد مركب را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

مهندس بزرگ‌زاده: مواد مركب خصوصیات مناسب بسیار زیادی دارند. این دسته از مواد بسیار ساده‌تر از مواد سنتی مانند فلزات و چوب شكل می‌پذیرند. بنابراین برای ساخت سطوح انحنادار، استفاده از فایبرگلاس بسیار آسان‌تر از فلزات است. همچنین این دسته از مواد در محیط مرطوب و خورندة دریایی بسیار كمتر از چوب و فلز دچار خوردگی و پوسیدگی می‌شوند. این عوامل همراه با قیمت مناسب این مواد باعث شده است تا روز به روز بر میزان مصرف این مواد در صنعت كشتی‌سازی افزوده شود.

 

سوال: شناورهای فعلی كه در آب‌های ایران مورد استفا‌دة صیادان و دریانوردان است از چه موادی ساخته شده است و آیا ضرورتی برای تغییر این ماه وجود دارد؟

 

مهندس بزرگ‌زاده: اكثر شناورهای تولید شده و مورد استفاده در ایران از جنس چوب است. چوب سه نقطه ضعف مهم برای ساخت شناور دارد و امروزه شاهد آنیم كه به همین دلایل، چوب از صنعتناورسازی دنیا در حال خارج شدن است. نخست آنكه عمر چندان زیادی در مقایسه با محصولات جدید ندارد. ثانیاً ساخت شناور چوبی بسیار زمان‌بر و پرهزینه است. به عنوان عامل سوم باید گفت كه امروزه با توجه به مسائل زیست‌محیطی و لزوم توجه به حفظ منابع جنگلی، سیاست جهانی در جهت كاهش میزان مصرف چوب است. چوب تنها در كشورهای توسعه‌نیافته كه سطح تكنولوژی شناورسازی آنها پایین است مورد استفاده قرار می‌گیرد و در كشورهای صنعتی تنها در ساخت قایق‌های بادبانی تفریحی در مقیاس محدود به كار می‌رود.

 

سوال: كشور ما مرزهای آبی نسبتاً وسیعی در حوزة خزر و خلیج فارس و دریای عمان دارد. علاوه بر آن حضور كشورهای كوچك متعدد در مجاورت این حوزه‌ها، بیان‌گر بازار مصرف قابل توجهی برای شناور‌سازان است. این بازار تا چه حد ظرفیت سرمایه‌گذاری جهت تولید شناورهای فایبرگلاس را داراست؟

مهندس بزرگ‌زاده: در حاشیه‌های جنوبی و شمالی كشور بین 7 تا 8 هزار فروند شناور صیادی، باری و مسافرتی در تردد هستند. این رقم شامل شناورهایی است كه می‌توان برای ساخت آنها از فایبرگلاس استفاده كرد. قدمت بعضی از این شناورها بالغ بر 50 سال است و نیاز به جایگزینی دارند. اگر حتی سالیانه 3 درصد از این شناورهای قدیمی با محصول جدید جایگزین شود، ما نیازمند تولید حدود 200 الی 250 فروند شناور فایبرگلاس در سال هستیم. به این ترتیب خواهیم دید كه علاوه بر شركت‌های فعلی كه در زمینة تولید شناورهای كامپوزیتی فعال هستند، لازم است تا شركت‌های دیگری نیز احداث شوند تا بتوانند جوابگوی این تعداد تقاضای بازار باشند.

جهت مطالعه ادامه مصاحبه به  ادامه مطلب  مراجعه نمایید

سوال: عمدة مصرف‌كنندگان شناورهای كامپوزیتی را صیادان و دریانوردان ساحلی تشكیل می‌دهند. این قشر عمدتاً از مزایای كامپوزیت‌ها بی‌اطلاع بوده و به علت دیدگاه سنتی خود نسبت به محصولات جدید اعتماد لازم را ندارند. این مسئله تا چه حد به عنوان مانعی در سر راه گسترش شناورهای كامپوزیتی تلقی می‌شود؟

 مهندس بزرگ‌زاده: ما جزء محدود كشورهای دنیا هستیم كه درصد استفاده از كامپوزیت‌ها در صنعت دریایی آن نزدیك به صفر است. شاید مهمترین دلیل این امر، همین فرهنگ سنتی مصرف‌كنندگان و ساحل‌نشینان است. این فرهنگ سال‌هاست كه بدون تغییر مانده و مهمترین دلیل عدم استقبال از شناورهای كامپوزیتی محسوب می‌شود. حتی هم‌اكنون صیادانی كه شناور فایبرگلاس سفارش می‌دهند، از ما می‌خواهند كه سطح شناور را به رنگ چوب رنگ‌آمیزی كنیم. این خود بیانگر میزان تعلق خاطر صاحبان شناور به محصولات چوبی قدیمی است. تغییر این فرهنگ نیاز به صرف هزینه و اهتمام دولت دارد. در سال‌های اخیر نظام بانكی با پرداخت وام به شناوردارانی كه بخواهند شناور خود را از چوب به فایبرگلاس تغییر بدهند موافقت كرده است. این یك گام مثبت محسوب می‌شود. اما برای تغییر یك فرهنگ سنتی گسترده كافی نیست.

امروزه در كشورهای توسعه‌یافته با اعمال استانداردها و ملاحظات كیفی، روند تولید شناورهای دریایی را به سمت بهره‌گیری از تكنولوژی برتر و مواد كامپوزیتی سوق می‌دهند. این گونه تمهیدات در آیین‌نامه‌ها ی كشور ما نیز باید لحاظ شود.

 

سوال: گاه مقررات با محدود كردن تقاضا مانع از گسترش یك صنعت می‌شوند. مثلاً در كشور ما مقررات هوایی اجازة داشتن هواپیمای شخصی را به بخش خصوصی نمی‌دهد. بنابراین علی‌رغم آنكه یكی دو شركت داخلی توانسته‌اند هواپیماهای كامپوزیتی كوچك تولیدكنند، بازار مناسبی را برای محصول تولیدی خود پیش‌بینی نمی‌كنند. آیا شبیه این مسئله در تردد دریایی نیز وجود دارد؟

 

مهندس بزرگ‌زاده: بله. امروزه شركت‌های خارجی متعددی جهت سرمایه‌گذاری به‌خصوص در بخش نفت در حوزة خلیج فارس به منطقه هجوم آورده‌اند. این شركت‌ها نیاز به سرویس‌ خدماتی اختصاصی و سریع دارند. تعدادی از آنها از سرویس خدماتی داخل كشور استفاده می‌كنند و بسیاری نیز شناورهای تندرو متناسب با نیاز خود را همراه خود می‌آورند. علاوه بر اینها حضور شناورهای تفریحی می‌تواند باعث رونق گردشگری و جذب توریست در منطقه باشد.

امروزه به علت مقررات تردد كه موجب كنترل و ایجاد محدودیت برای دارندگان شناورهای تندرو شده است، بسیاری از كارهای عملیاتی و حمل‌ونقل دریایی توسط بالگردها صورت می‌گیرد كه بسیار گران‌تر است. بیش از 98 درصد شناور‌های تندرو از جنس كامپوزیت هستند. اما دركشور ما فرد برای داشتن قایق تندور باید انواع محدودیت‌ها را متحمل شود. این محدودیت‌ها متناسب با زمان جنگ بوده‌اند و امروزه باید با ظهور نیازهای جدید تغییر یابند. توجه به این نیازها می‌تواند موجب سرریز شدن سرمایه‌ها به بخش ساخت شناورهای تفریحی و تندرو شود.

 

سوال: میزان استقبال از شناورهای فایبرگلاس در كشورهای همسایه در مقایسه با ما چگونه است؟ آیا بیم آن نمی‌رود كه فرصت موجود در عرصة تولید شناورهای كامپوزیتی و پاسخگویی به نیاز داخل را به آنها واگذار كنیم؟

 

مهندس بزرگ‌زاده: كشورهای عربی یك گام از ما جلوتر هستند. آنها تولید شناورهای از جنس فایبرگلاس را سال‌ها زودتر از ما شروع كرده‌اند. آنها سال‌هاست كه تولید شناورهای چوبی را متوقف كرده‌اند و حتی در بعضی موارد از تردد شناورهای چوبی در آبهای خود ممانعت به عمل آورده‌اند. همچنین آنها مقررات دست و پاگیری كه مانع استفاده از شناورهای تفریحی و تندرو در آب‌های خود شود ندارند. همین امر موجب گسترش بازار شناورهای كامپوزیتی در آن كشورها شده است. همچنین آنها سال‌هاست كه با فرهنگ‌سازی زمینة استقبال صیادان خود از شناورهای كامپوزیتی به جای نمونه‌های سنتی چوبی را فراهم كرده‌اند.

 

سوال: سطح كیفیت شناورهای فایبرگلاس كه در ایران تولید می‌شوند چگونه است و برای آنكه بتوانیم به استانداردهای بین‌المللی و حضور در بازارهای فرامرزی دست پیدا كنیم چه راهكاری را پیشنهاد می‌كنید.

 

مهندس بزرگ‌زاده: در حال حاضر حركت‌هایی توسط بخش‌ خصوصی و دولتی صورت گرفته است. اما هنوز تا تولید یك محصول برای بازار بین‌المللی فاصله داریم. ما اگر نتوانیم یك محصول باكیفیت مناسب به بازار عرضه كنیم، ممكن است حتی همین حركت‌ها نیز به علت عدم استقبال مشتریان در همین نقطة شروع خاتمه یابد. در راستای رسیدن به این هدف موارد زیر می‌تواند گام موثری در ارتقای صنعت شناورهای كامپوزیتی محسوب شود:

 

1) حمایت دولت: صنعت كشتی‌سازی در همه كشورها از حمایت همه‌جانبة دولت سود می‌جوید. اگر دولت با اعمال سیاست‌های حمایت از تولید، افزایش مشاركت بخش خصوصی و تصحیح آیین‌نامه‌ها به یاری بشتابد، این صنعت نیز می‌تواند همانند صنعت خودرو در كشور رونق بگیرد و حتی به بازارهای جهانی بیاندیشد.

 

2) مشاركت با سازندگان بین‌المللی: مسلماً تجربة كشور ما در مقایسه با كشورهایی همچون ژاپن و آلمان و دیگر سازندگان شناور در دنیا بسیار محدودتر است. آنها بیش از چند دهه در این امر سابقة فعالیت دارند. انتقال تكنولوژی از این كشورها می‌تواند طی كمتر از یك دهه صنعت شناورسازی كشور را در حد استانداردهای بین‌المللی و تولید محصولات رقابتی ارتقا دهد.

 

3) تقویت انجمن‌های تخصصی: وجود یك انجمن تخصصی می‌تواند علاوه بر ارتباط بخش‌های مختلف درگیر با یك صنعت و تسریع روند تولید، با اعمال نظارت‌ها و مصوبات، موجب ارتقای سطح تكنولوژی و محصول تولیدكنندگان گردد. همچنین این انجمن‌ها می‌توانند نقش مهمی را در انتقال تكنولوژی یا جذب سفارشات تولید بازی كنند.

 

 

 





نوع مطلب : 4.دانستنی و اخبار در زمینه کامپوزیت، 4.3.کاربرد در صنایع دریایی، 
برچسب ها : شناورسازان، قایق کامپوزیت، کشتی کامپوزیت، صنعت كشتی‌سازی، خلیج فارس،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





امکانات جانبی
بانك اهداكنندگان غیر خویشاوند
 
 
بالای صفحه